ZÖLD KAPITÁNY KÉPZŐ TÁBOR 2023
Zöld Kapitány képző tábotunkat 2023. július 10-e és 14-e között rendeztük meg. Kiemelt célunk volt ezzel a környezettudatosságra, természetvédelemre és fenntarthatóságra nevelés, valamint a közvetlen hozzájárulás a biodiverzitás, az állat- és növényvilág megőrzéséhez. A táborban a tanulóknak lehetőségük nyílt egy zoopedagógiai célú egzotikus állatgyűjtemény megtekintésére, az állatok gondozására, velük való foglalkozásokra, melyen keresztül nemcsak saját diákjainkat, hanem a régió más intézményeinek tanulóit is oktattuk és érzékenyítettük természetvédelemre, állatvédelemre, felelős állattartásra, fenntarthatóságra. A KLG SuliZoo mára Magyarország legnagyobb, legátfogóbb iskolai állatgyűjteményévé vált. További célunk az állatvilág lehető legtöbb nagy rendszertani csoportjának legalább egy faját bemutatni. A jelenlegi fajösszetételt sokrétű, komplex zoopedagógiai szempontokat figyelembe véve alkottuk meg, s veszélyeztetett fajokon keresztül a természet védelmének fontosságára tudunk nevelni.
A részt vevők pozitív visszajelzései és a tapasztalatok alapján a következő tanévben is tervezzük a tábor megszervezését. Zöld Kapitány tizedeseket (új résztvevők) és majd Zöld Kapitány századosokat (a 2023-ban résztvevők) avatunk a tábor sikeres teljesítését követően.
Érettségi társadalomismeretből 2023
Utolsó alkalommal érettségiztek végzőseink az új típusú érettségi vizsgák előtt társadalomismeret tantárgyból. Idén a választható projekttémák között szerepelt a felelős és környezetbarát állattartás és a mértékletes húsfogyasztás témája. Az alábbiakban közöljük Fazekas Anna "Mentsd meg a környezeted, egyél húsmentesen!" címmel készített projektjének prezentációját. A link elérhető itt.
I. Szigetközi Természettudományi Csapatverseny 2023. május 24.
Versenykiírás
A Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium a 2023. május 24-én, délelőtt megrendezi
„Between the Islands”
címmel az I. Szigetközi Természettudományi Csapatversenyét.
A versenyre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk, a 6-9. évfolyamig.
A verseny a Szigetközi Tájvédelmi Körzetben, a Duna árterében lesz, kiindulópontja: Dunasziget, Zátonyi Szabadstrand. A csapatok akadályverseny formájában, térkép segítségével, állomásról állomásra haladnak majd, az állomásokon pedig fizika, kémia, földrajz, biológia feladatokat oldanak meg, melyek lehetnek kísérleti, mérési vagy elméleti feladatok is, de lesz, ahol logikai feladatok várnak rájuk.
A verseny fő témakörei:
Biológia: Az év madara 2023-ban a barkóscinege
Földrajz: A Szigetköz természeti adottságai és gazdasága
Kémia: A hidrogén
Fizika: Közlekedés és távközlés
A verseny végeredményében számít az egyes állomásokon elért eredmény, az időeredmény és a beküldhető előfeladatok eredménye is.
Beszámoló a versenyről, eredmények
2023. június 2-án, délután lezajlott az I. Szigetközi Természettudományi Csapatverseny eredményhirdetése a Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumban. A versenyt „Between the Islands” névvel a soproni Fizikatúra mintájára a 8.BC osztály rendezte az Öveges-labor jelenlegi és volt dolgozóinak segítségével, Bekőné Wekszli Mária osztályfőnök irányításával. A háromfős csapatok akadályverseny formájában, térkép segítségével, állomásról állomásra haladtak a Szigetközi Tájvédelmi Körzetben, a Duna árterében. Az állomásokon fizika, kémia, földrajz és biológia feladatokat oldottak meg, melyek között kísérleti, mérési és elméleti feladatok is voltak. A célállomásnak a Cikolaszigeti Kisvesszősi Kemping adott helyet, ahol a tanulók szülei szabadtűzön készült paprikáskrumplival vendégelték meg a résztvevő 51 csapat 153 tanulóját. A versenyző csapatok Mosonmagyaróvárról, a környékbeli településekről, és Csornáról érkeztek.
6-7. osztályos kategóriában a halászi iskola Hidro Jeans csapata, Forró Zsombor, Kovács Blanka és Fazekas Réka végzett az élen, 8-9. kategóriában a lipóti Axolotls csapat tagjai, Grósz Gréta, Tóth Bernadett és Beke Jázmin szerezték meg az I. helyet, a Kossuthos csapatok közül pedig „A kedvenc csapatom” névvel Simon Bence, Csányi Attila és Ocskay Attila lett a verseny győztese.
Akik teljesítették a 8 km-es távot és a feladatokat, tudásban és élményekben is gazdagodtak.
TeSzedd! akció 2023. április 24-28.
DÍJAZOTT PÁLYÁZATOK - A VÍZ VILÁGNAPJÁN (2023. 03. 22.)
Sághy Dorina fotói
Liziczai Máté Áron: A vízgazdálkodás
Lakatos Csilla: Örök rabság
ZÖLD FÖLD - választható új tantárgy a 2022/23-as tanévtől
A 11. évfolyamon azoknak a tanulóknak van lehetőségük ezt, a fenntarthatósággal foglalkozó új tantárgyat tanulni heti két órában, akik nem választanak emelt szintű érettségi felkészítő foglalkozást természettudományos tantárgyból, .
Az első félév legfontosabb tapasztalatait Leskó Ágnes tanárnő a következőkben foglalta össze:
- Nem riogat, nem a világvégét jövendöli, hanem ÉRZÉKENYÍTENI (9-10.), SZEMLÉLETFORMÁLNI PRÓBÁL.
Bemutatja az összefüggéseket, miszerint minden mindennel összefügg.
Több mint egy tantárgy, mert komplex tartalom jellemzi. Érinti a gazdaságot, társadalmat, életmódot, a természeti és épített környezetet.
Fontos kérdés: MIT TEHETEK ÉN?
Pl. Hány km-t reggelizek? Megnézem, mi van a tányéron, honnan érkezett?
- - műzli, déligyümölcs, (12000km). Ahelyett, hogy a szomszéd településről, hazánkban termelt terméket ennék; applikáció
A lényeg, hogy a diákok saját élethelyzetükből kapják meg az információt.
- Jellemzője: A tanulók élethelyzetéből indul ki
- - témák: Közlekedés, Divat, Lakás, Egészség, Jövőkép
- - TK: könnyed, magazinos stílus és forma → kedvcsináló
- 11. évfolyamon három csoport 21-21-22 fő. Kb. az évfolyam fele. Vonzó a diákságnak.
Úgy bánjunk a jelennel, hogy legyen jövőnk!
Képek a Zöld Föld órák projektjeiről
PROJEKTTÉMÁK a teljesség igénye nélkül:
- Lineáris és körkörös gazdaság
- Képes riport készítése egy helyi csomagolásmentes üzletről
- Saját háztartás hulladéktermelésének megfigyelése és a megfigyeltekről napló készítése; a tapasztalatok alapján javaslatok megfogalmazása a háztartás hulladéktermelésének csökkentésére
- Körforgásban a fenntartható fejlődésért:
Ökológiai lábnyom
Túlfogyasztás napja
A Föld órája
Méltányos kereskedelem
- Fenntarthatósági klub szervezése az iskolában
- Florárium készítése, avagy egy önfenntartó ökoszisztéma modellezése
DIÁKVÉLEMÉNYEK AZ ÓRÁRÓL
„Nekem ez egy pozitív csalódás volt, mert bár komoly témákat veszünk, de mégis a magunk módján „játékosan” dolgozzuk fel. Szerintem jó hangulatúak az órák, szerencsére egy jó csapat jött létre. Sok olyan információt megtudtam, amit akár a mindennapi életben is felhasználhatok.” (Nádor Luca 11.A)
„Én a tantárgyat hasznosnak találom, hiszen megtanít minket bolygónk szeretetére és környezetünk védelmére.” (Méhes Barnabás 11.C)
„Sok dologra rávilágít az óra, sok új dolgot hallok és szerintem nagyon jó a közösség.” (Pósa Timót 11.B)
„Szerencsére ez a tantárgy amellett, hogy nagyon hasznos, mert kicsit felnyitja a szemed a világ helyzetéről, még számonkérések sincsenek, a hagyományos értelemben véve.” (Szenderák Szabolcs 11.C)
„Sokat lehet tanulni a Föld állapotáról. Érdekes témák vannak. A projektmunka is jó volt. Kicsit lassabb menetűek az órák, nem fogod túlhajszolni vele magad. Szerintem jó választás.” (Wisztercill Richárd 11.C)
„Jó fej emberek, jó témák. Sok új lehetőség, viszont még nem vettem rá magam a változásra. Talán majd a második félévben.” (Wurm Levente 11.E)
„Én úgy gondolom, hogy ez egy viszonylag hasznos tárgy, mert olyan dolgokat tanulunk, ami már most is fontos, de valószínűleg a jövőben még fontosabb lesz. Annyira még nem tudtam alkalmazni az itt megtanultakat, viszont próbálkozom, remélem sikerül, de ez nem biztos.” (Elekes-Radák Gergő 11.C)
„Lehet nem változtatott az életmódomon, de szereztem néhány hasznos, érdekes információt. Személy szerint élveztem.” (Rámháp Dominik 11.C)
„Az órának lehet tanító hatása is, ha az illető figyel.” (Varga Máté 11.C)
„Rengeteg sok új dolgot tanultam ZÖLD FÖLD órán, mind a Földünkről, mind a saját tevékenységem hatásáról. Néhány cselekvés meg is lepett, pl. hogy egy ember mennyi szén-dioxidot tud termelni akár azzal, hogy csak elmegy iskolába, aztán haza. Hasznos volt számomra hallani, hogy csoporttársaimnak mi a véleménye a különböző témákról és véleményt cserélni velük. Mindenki türelmesen végighallgatta a másikat és elfogadta az álláspontját.” (Benyus Laura 11.B)
„Amióta Zöld Földre járok sokkal tudatosabban ügyelek a környezetemre. Sokkal nyugodtabb és szívesebben lehet idejárni. Hozzánk közelebb álló témákat érintünk.” (Madaras Laura 11.C)
„Az órák egészen lazák és élvezhetők, adott esetben unalmas, de ez minden tantárgynál megvan. Gondolkodásmódomon nem változtatott, úgy gondolom relatív környezetbarát életet élek. 1-2 érdekes dologra rávilágított az óra. Ajánlom.” (Kovács Gergő 11.C)
„Sok mindent tanultam a fenntartható jövőről. Természetesen sok mindent tudtam ez előtt is, de hasznosakat tanultam. A projekt feladat megvalósítása is remek alkalom rá, hogy jobban elmélyedjünk a tárgyban.” (Pfann Richárd 11.C)
RENDHAGYÓ BIOLÓGIAÓRA AZ ÁLLATKERTBEN
Gimnáziumunk végzős és 11. évfolyamos biológia fakultációs tanulói egy egész napos rendhagyó biológiaórán vehettek részt a Fővárosi Állat- és Növénykertben. Március 10-én pénteken került sor az állatkert-látogatásra, melynek során Liziczai Márk tartott zoopedagógiai szakvezetést a fővárosi intézményben. Az érettségire készülő diákok számára lehetőség nyílt testközelből találkozni a távoli tájak élőlényeivel: állatokkal és egzotikus növényekkel egyaránt. A látogatás során felelevenítették ismereteiket egyebek mellett állati anatómia és élettan, állatrendszertan, ökológia, evolúcióbiológia, etológia és természetvédelmi biológia témakörökben, de növénytani és biokémiai ismeretek is szóba kerültek. A program kereteiben a diákok beléphettek a Bennett-kenguruk, fakó keselyűk és gyűrűsfarkú makik kifutóiba is, és olyan elméleti problémafeladatokra kellett megoldást találniuk, mint például egy újszülött orrszarvú hatékony immunizálása vagy éppen a táplálékspecialista hangyászok optimális állatkerti táplálása. A látogatás lehetőséget nyújtott a tanulóknak a tudásszintetizálásra összekapcsolva a korábbi és új ismereteket, mindezt élményszerű tanulási környezetben, önálló tapasztalás útján is megerősítve. A kimerítő, hét órás programot az Édes Mackó Cukrászda felkeresésével zárták, ahol a fáradt, de lelkes diákság kürtőskalács-különlegességeket kóstolhatott.
Látogatás a Donau Auen Nemzeti Parkban
Az AgriNatur AT-HU Interreg projekt keretében 2022. május 30-án iskolánkból egy 30 fős delegáció látogatott a Donau Auen Nemzeti Park lobaui részére, hogy részt vegyen a Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karával együttműködve a projekt ausztriai záróeseményén. A határokon átnyúló kezdeményezés célja, hogy tudatosítsa a biodiverzitás fenntartásának szükségességét és mezőgazdasági jelentőségét. A kirándulás során a projektben kialakított tanösvényeken és látogatói területeken szép példákat láthattunk a modern gazdálkodás és a fajmegőrzés kapcsolatára.
„Fascination of Plants Day” („Növények Napja” 2022. május 18.)
Az idei “Növények Napja” rendezvényén Zubor Dániel 10.B osztályos tanulónk közel egy éven át végzett kutatásainak eredményeit hallgathatta meg az érdeklődő közönség az Egyetem Phare épületében. Dani előadásából a publikum a "Rézzel szennyezett vizek kármentesítésének lehetőségei algákkal" témakörben szerezhetett ismereteket. Előadónkat a tudományok iránt érdeklődő diákjaink egy lelkes csoportja kísérte el a rendezvényre. A sikeres előadás nem jelenti a kutatás végét: a következő tanévben a mérési tartományok pontos beállítása és specifikus mérőeszközökkel való vizsgálatát fogja ifjú kutatónk elvégezni, és tervei között szerepel további versenyeken való megmérettetés is.
Városfejlesztés, a jövő városa
Prof. Dr. Alföldi György, a BME építészeti karának dékánja a Városfejlesztés, a jövő városa témájú előadását az MTA Alumni Klub program keretében 2021. 12. 02-án, csütörtökön 17.00 órától tartotta az iskolai könyvtárunk olvasótermében.
Az MTA Alumni programban a kutatóvá vált egykori diákok mutatják be a tudományos gondolkodás értékeit, a felfedezés örömét, a kutatás világát tudomány-népszerűsítő előadások és azt követő beszélgetések formájában.
Az érdeklődő diákok megtöltötték az iskola olvasótermét, majd gyorsan magával ragadta őket Prof. Dr. Alföldi György érdekfeszítő és ugyanakkor jól érthető előadása a jövő nagyvárosairól. Megtudhattuk, hogy a városiasodás a 21. században is tovább folytatódik, sőt a fejlődő világ nagyvárosai soha nem látott ütemben bővülnek majd. A század közepére várhatóan az emberiség több mint 70%-a városokban fog élni. A kutató kiemelte, hogy a Föld környezeti állapota jelentősen meg fog változni a népességnövekedéssel, az urbanizációval, az energiafogyasztás növekedésével, a fosszilis készletek kifogyásával és a környezet szennyezés mértékének növekedésével. Meg van győződve róla, hogy ezeknek a környezeti változásoknak át kell alakítaniuk az emberek gondolkodását, a természeti és települési környezetüket, az épületeket és a háztartásokat. A városok egyik fontos motorja a lakhatás. Ezt minden országnak közfeladatként kell megoldania, azaz mindenki számára elérhető lakhatási lehetőséget kell biztosítani. (Pl. önkormányzati bérlakásokkal) Az embereket meg kell tanítani arra, hogy a fejlesztésekkel tudatosan tudjanak élni, azaz a társadalom együtt fejlődjön a megváltozott fizikai környezettel. Minden városnak kiemelten fontos lesz, hogy ügyeljen a természeti erőforrásaira, pl. ivóvízkészletére. A városfejlesztésnek figyelembe kell vennie az ott élők életritmusát (otthoni tartózkodás, otthoni vagy munkahelyi munkavégzés, városi szolgáltatások igénybevétele). A smart city, azaz a digitális technológiai megoldások alkalmazása a városi rendszerek működtetésében még függ a városi lakosság e megoldásokkal kapcsolatos bizalmától, de nagy valószínűséggel egyre nagyobb tért hódít a jövőben.
Izgalmas kérdés, hogy milyen modellekkel képesek a kutatók a jövőt megjósolni, s kutatási eredményeikkel befolyásolni a fenntartható városokat. Prof. Dr. Alföldi György olyan modellek kidolgozásán fáradozik, hogy a házak együttesének formálásával kezelni lehessen a városi tér változásait, az együtt élő társadalom és a gazdaság kölcsönhatásait.
Új projekt az Öveges laborban: KLG SuliZoo
A nyár folyamán az eddigi KLG kutatóközpont új arculatot kapott. Felújításra került az odút határoló szerkezet. Falmatricával varázsoltuk barátságosabbá megjelenését. Az eddigi meglévő állatállomány kiegészült növényekkel is. A célunk az volt, hogy a gimnáziumban tanuló diákok ismeretei bővüljenek, így az állatok gondozása mellett megtanulhatják a növények ápolását is. Mind a növény és állatállomány folyamatos bővítés alatt áll. Az iskolát díszítő pálmák is átültetésre kerültek, új virágládát kaptak. Igyekszünk olyan fajokat is beszerezni, amelyek ritkaságnak számítanak, vagy különleges élőhelyről származnak. Az állatok egy része kihalófélben van vagy veszélyeztetett. Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink környezethez való szemléletét formáljuk és betekintést nyerjenek ebbe a fontos munkába. Terveink közt szerepel, hogy interaktívvá, a diákok számára még vonzóbbá alakítsuk a bemutató teret. Készülőben van egy faliújság is, ami az aktuális hírekről fogja tájékoztatni a tanulókat és a látogatókat.
Dohovics-Sztancsik Ildikó és Liziczai Márk
Elkészült a méhecskehotel
Méhecskehotel vagy más néven darázsgarázs várja a vadon élő és termesztett kultúrnövények beporzásában fontos szerepet játszó magányosan élő méh- és darázsfajokat a gimnázium előkertjében és a kollégium kertjében. Elkészítésében karbantartónk, Keresztesi András és a 9.E osztály tanulói vettek részt.
Varga Zsanett (12.BC) munkái a 2020-as társadalomismeret érettségire
figyelmeztetés a jövő generációinak
KERESD A BESZÉDES CÍMEKET!
Fenntarthatósági témahét 2019
- porszennyezés és mérése képekben -
Ausztriai ökológiai kirándulás
A magyar-német két tanítási nyelvű tagozat tanulói az élelmiszerpazarlás témakörével foglalkoztak egy kirándulással egybekötött projektben. A projektbeszámoló itt olvasható.
ÚJ SZELEKTÍV GYŰJTŐK A GIMNÁZIUMBAN
A KÖRNYEZETVÉDELMI KÖR MUNKATERVEI ÉS BESZÁMOLÓI 2021/2022-TŐL
2021/2022 - munkaterv | 2022/2023 - munkaterv | 2023/2024 - munkaterv |
2021/2022 - beszámoló | 2022/2023 - beszámoló | 2023/2024 - beszámoló |