Színházlátogatás kulisszatitkokkal

Szép színházi élménnyel indult az újév. Január 8-án kollégiumunk opera iránt érdeklődő diákjai a Győri Nemzeti Színházban nézhették meg Puccini: Bohémélet című operáját. A kevésbé ismert műfaj és az olasznyelvűség nehezített körülménynek számított az előadás befogadását illetően, azonban a csodálatos zene és a jó előadói teljesítmények hamar magával ragadták a résztvevőket. Külön élmény volt számunkra, hogy az előadás után Karácsony Szilveszter, a darab ügyelője mesélt a darabról és megmutatta a színházi vasfüggöny mögötti világot. Színháztechnikai eszközöket és díszleteket ismerhettünk meg. Februárban a színházi élmények sora a mosonmagyaróvári Theatrum ad Flexum színtársulat Pál utcai fiúk című musicaljével folytatódik.

Színház 1 kicsi  Színház 2 kicsi

Karácsony Szilveszter kicsi  Színház 4 kicsi



Kollégiumi karácsony

Örömmel készülődtünk a hagyományos kollégiumi karácsonyi vacsorára. Rövid ünnepi műsor és köszöntő után jóízűen fogyasztottuk el az ünnepi alkalomra készült fogásokat. Reményeink szerint a kollégiumi élmények sorát gazdagítja minden lakó karácsonyi ajándéka, egy-egy színházjegy a Győri Nemzeti Színházba vagy az Ad Flexum színtársulat előadására 2025 elején.

Müller Péter gondolatával kívánunk valamennyi kollégiummal kapcsolatban álló kedves olvasónknak békés, boldog karácsonyt és nagyon boldog újévet!

Most pedig figyelj jól: a karácsony a születés ünnepe. Valaminek vége van, és valami most jön létre. Bárhol. Akár egy istállóban is. Állatok között, segítség nélkül, egy gyűlölettel teli, gonosz és sötét világban, ahol a kis Jézus született. Mindegy. Csak szüless meg. Szüld meg magad. Lobbantsd lángra a szívedet, s hagyd, hogy ez a lángocska eloszlassa az egész elmúlt éved sötétségét! Várj egy kicsit, míg azt nem érzed, hogy a kis gyerekláng megerősödik benned, és utána menj vissza a hozzátartozóidhoz. Vidd be nekik a békédet, az új arcodat, és azt a meggyőződésedet, hogy az életünk díszlete nem egy szoba, hanem az egész világmindenség. A legszebb ajándék: egy mosoly. Egy ölelés. Vagy még az sem - csak egy gondolat: "Szeretlek".

Koll i karácsony négy lány kicsi      Koll i karácsony GP és Horváth Viki kicsi

    Koll i karácsony résztvevők kicsi           Karácsonyi vacsora jobb oldal

Mikulás est

A kollégiumba - a diákönkormányzat jóvoltából - december 5-én érkezett a Mikulás. A kollégium lakói szobák közötti vetélkedővel, egy Kahoot online kvíz segítségével frissítették fel a népszokással kapcsolatos ismereteiket. A játék külön izgalma, hogy nemcsak a pontos tudás, de a gyorsaság is számít. Ezt követően Horváth Viktória és Foszler Dániel az ünnepi alkalomhoz illő dalok előadásával emelték a rendezvény színvonalát. A közös éneklést követően a diákönkormányzat saját készítésű mézeskaláccsal és teával vendégelte meg a kollégium lakóit. A rendezvény sikere Gyorgyovich Zsuzsa tanárnő gondos előkészítő munkáját dicséri.

 Mikulásest 1 kicsi  Mikulásest 2 kicsi


"Madársüti"

A környezetvédelmi szakkörösök november végén a télre készültek. Szakköri foglalkozás keretében madáreleségből készítettek „madásütiket”. A formába öntött, tápláló madáreledel a fákra köthető. Elkészítésének módja ITT olvasható. A csapat tagjai hasznos munkájuk tudatában, összeszokottan, jókedvvel dolgoztak.

Madársüti 1 kicsi   Madársüti 2 kicsi


Egészségnap

2024. november 20-án Egészségnap keretében Szarvas Judit Tanárnő tartott előadást és interaktív foglalkozást. Szó volt a napirend fontosságáról, a pihentető alvás jelentőségéről, a pozitív gondolkodás élettani hatásáról is. Mindehhez stresszkezelő technikák bemutatására került sor, és a tanulóknak alkalmuk volt a jóga-légzés technikájának elsajátítására is Patyi Renáta Tanárnő segítségével. A nap lezárásaként almás mézes répasalátát csemegézhettek a gyerekek.

Egészségnap 1         Egészségnap 2


Kiemelkedő személyiségek a város életében

A fenti címmel november elején városfelfedező sétára és megemlékezésre indultak a kollégium tanulói Veres Mária tanárnő vezetésével. Felkeresték az egyetemalapító, Albert Kázmér és első igazgatójának, Wittmann Antalnak a szobrát a vár bejárata előtt. Tisztelegtek a várkert ’56-os emlékművénél a mosonmagyaróvári sortűz egyetemista áldozatai előtt, megemlékeztek annak valamennyi áldozatáról és az 1956-os helyi eseményekről. A vár bejáratánál nemcsak Fekete István író, a Magyaróvári Gazdasági Akadémia egykori öreg diákja irodalmi tevékenységét idézték fel a résztvevők, hanem megismerték Fekete István Bécsbe írt levelét az 1956-os forradalomról, melyben a szerző a fiatal nemzedék bátorságát és elszántságát méltatja.

A sétát folytatva a diákok megtekintették a Magyar utca elején Frigyes főherceg, a monarchia hadseregének egykori főparancsnoka szobrát, aki az 1920-as években magyaróvári uradalmában telepedett le, itt élt és lett a város első polgára (virilistája). A plébániatemplom kertjében megismerték Giesswein Sándor győri kanonok, keresztényszocialista politikus, Magyaróvár egykori országgyűlési képviselőjének munkásságát. Végezetül képek segítségével emlékeztek meg Flesch Károly, mosoni születésű, hírneves hegedűművészről és zenepedagógusról.

56 os emlékmű előtt     Fekete István szobránál


Tanulmányi kirándulás 2024

Az októberi egynapos kirándulás egy városnézéssel indult Pozsonyban. Korpás Árpád idegenvezető, a Pozsonyi Kifli Polgári Társulás alelnöke nagy tárgyi tudás birtokában, ugyanakkor a diákok nyelvét értve ismertette a város legfontosabb földrajzi jellemzőit és történelemben játszott szerepét. Ezt követően a csoport felkereste a történelmi óváros legfontosabb nevezetességeit, így többek között a Szent Márton-székesegyházat. A székesegyház előtt a diákok eljátszhatták a koronázás jelenetét. Megtekintettük továbbá a XIX. század eleji magyar országgyűlés épületét, a Mátyás király alapította egyetemet. Megismertük a Prímási palota impozáns klasszicista épületét, s jelentős szerepét a magyar történelemben. Végül egy rövid szabadidős program keretében mindenki önállóan is egy kisebb felfedező útra indulhatott a városban.

A XI. században épült hainburgi vár romjaiban is impozáns, s gyönyörű kilátás nyílik a várhegyről Pozsonyra és a Duna napfényben csillogó szalagjára. A hegytetőre egy kb. húsz perces sétával jutott fel a csoport, mely jó testmozgásnak is bizonyult. Itt meghallgattuk Tóth Máté tanárúr ismertetőjét a várak védelmi szerepéről, a várvédők mindennapjairól béke és ostrom idején.

Innen utunkat a csokoládégyáráról ismert Kittsee, magyar nevén Köpcsény osztrák település irányába vettük. Itt először egy rövidfilm segítségével megismerkedtünk a csokoládékészítés folyamatával. Ezt követően egy sétát tettünk az üzemben, s a délután még működő gépeket néztük meg. Végezetül a gyár boltjában vásároltunk finomabbnál finomabb csokoládékat.

Szép élményekkel, jó hangulatban tértünk vissza a kollégiumba.

Városnéző séta 2 kicsi  Királykoronázás 1 kicsi

Városnéző séta 1 kicsi  Hainburg 1 kicsi

Látogatás a Hansági Múzeumban

2024. szeptember 26-án a 12. Moson Megyei Tárlatra indult el a kollégium kis csapata a mosonmagyaróvári Hansági Múzeumba. A Tárlaton 31 gyönyörű műalkotást láthattunk. Volt festmény, grafika, kisplasztika és iparművészeti alkotások is. Mindezeken többféle tematika sorakozott fel: groteszk emberábrázolás, természethű tájkép, egyéni technikával létrehozott nonfiguratív kísérletezés. Lélekemelő érzés volt mindannyiunk számára látni ezeket a szép műalkotásokat.

                          Moson Megyei Tárlat

Gólyaavató 2024


Szeptember 12-én rendeztük meg a új kollégistáink beavató játékos versenyét. A gólyák két csapatban mutatták meg ügyességüket és  leleményességüket. A vetélkedőt a DÖK tagjai vezették le. Összeállításához Szarvas Judit és Gyorgyovich Zsuzsa tanárnők ötletei szolgáltak alapul. A gólyaeskü szövének megírásában pedig a ChatGPT-t hívták a diákönkormányzat tagjai segítségül. A vidám estét egy közösen elkészített finom vacsora zárta. 

Kollégiumi gólyaavató 2024. 09

Gólyaeskü

Én, a friss kollégista gólya,
Nem leszek a szobám foglya!


Az edény mosatlan nem marad,
A konyhában rend uralkodhat!


Tisztelem a csendes órát,
De a bulit sosem bánom át!


Szobatársam szent és sérthetetlen,
De néha poénnal lepem meg, rendben?


A szöveget maga ChatGPT írta,
Így még biztosabb, hogy itt van a hiba!

Mostantól kollégista vagyok,
És büszkén itt maradok!


Új tanév a kollégiumban - 2024/25-ös tanév

2024. szeptember 1-jén ismét jókedvvel és sok új diákkal telt meg a városi kollégium. Összesen 54 lakóval, közülük 21 új kollégistával indul a 2024/25-ös tanév. A délután a beköltözés jegyében telt.

Az ünnepélyes tanévnyitón elsőként az intézmény új főigazgatója, dr. Makkosné dr. Petz Brigitta köszöntötte a résztvevőket, a régi és az új kollégistákat és szüleiket.

Veres Mária intézményegység-vezető köszöntője után a kollégiumi élettel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette a diákokkal és szüleikkel. Az új diákok és szüleik megismerkedhettek a nevelőtestület tagjaival. Ezt követően egy rövid éves összefoglaló segítségével valamennyien képet kaphattak az elmúlt tanév eseményeiről. A legjobban teljesítő diákok könyvjutalmat vehettek át. Az új tanévvel kapcsolatosan a kollégium vezetője kiemelte az ökoiskola program megvalósítását, a szakköri kínálat bővülését és kulturális programok látogatását.

Az évnyitót szülői értekezlet követte, melyen szülő és diák közösen vehetett részt. A résztvevők kérdéseit a nevelőtestület tagjai válaszolták meg.

Koll i évnyitó 2024 09 01 kicsi   Koll i évnyitó 2024 09 01 2 kicsi



BALLAGÁS 2023

2023. április 26-án tartottuk hagyományos, de rendkívüli gondossággal és több újdonsággal előkészített ballagási ünnepségünket. A hat végzős kollégista tanuló az ünnepi műsor, az igazgatói köszöntő, az elmúlt évek emlékeinek diaképes vetítése mellett ballagási tarisznyát, ajándékkönyvet, személyre szóló emléklapot és újrahasznosítható anyagból készült tartós virágot kapott. Az ünnepi vacsora előtt a kollégium lépcsőjén közös képek is készültek a ballagókról, szobatársakról, barátokról, nevelőtanárokról.

Mindenkinek köszönjük tevékeny részvételét az idei ballagáson! 

Kollégiumi ballagás 2023


PETŐFI 200 MEGEMLÉKEZÉS

2023. január 18-án Simon Zsuzsanna tanárnő a kollégiumban szülői, baráti és munkatársi összefogással rendezett Petőfi 200 kiállítást, tartott ünnepi beszédet és nyitotta meg azt. 

A kiállítás fekvőtárlóiba a költő különböző években megjelenő összes költeményeit tartalmazó köteteket, elbeszélő költeményeinek köteteit, Az apostol, A helység kalapácsa, a János vitéz, életrajzi köteteket, Így élt Petőfi, A magyar történelem nagy alakjai, Petőfi Sándor, továbbá verselemzéseit tartalmazó, Petőfi költészetének tanítását segítő könyveket helyeztünk ki. Látható még a János Vitéz dvd-je, emlékbelépők a Petőfi-buszra, s a Petőfire emlékező 2023-as Kincses Kalendárium is.

A faliújságon jól olvasható a költő kivonatolt életrajza, látható Morvainé Hipszki Erika tanárnő A bennem élő Petőfi c. festménye és különböző versidézetek is.

Petőfi 200 kicsi kép

MÁRTON-NAPI HAGYOMÁNYOK

2022. november 8-án, 16:00 órától a Márton-napi hagyományokkal ismerkedhettek meg a kollégium diákjai. A meghívott előadó ezúttal Körmöczy Zsuzsa néprajzos-muzeológus volt, aki érdekes vetítettképes előadást tartott a tanulóknak a Márton-napi hagyománykörről. Az előadás végén ízletes, liba formájú süteményt kóstolhattak meg a kollégisták.

 Márton napi hagyományok 1 kicsi Márton napi hagyományok 4 kicsi Márton napi hagyományok 2 kicsi


1956-OS MEGEMLÉKEZÉSEK A KOLLÉGIUMBAN

A kollégium idén 1956-os kiállítást és megnyitó előadást tartott október 24-én, részt vett a Requiem ’56 c. gyászmisén a magyaróvári templomban október 25-én továbbá lerótta kegyeletét az 1956. október 26-ai sortűz áldozatai emléke előtt a magyaróvári temetőben, október 26-án.

1956 os megemlékezés kiállítás  1956 os megemlékezés a temetőben


AZ ARADI VÉRTANÚKRA EMLÉKEZTÜNK

„Őszi napnak mosolygása,
Őszi rózsa hervadása,
Őszi szélnek bús keserve
Egy-egy könny a szentelt helyre,
Hol megváltott - hősi áron -
Becsületet, dicsőséget
Az aradi tizenhárom.” (Ady Endre)

A kollégium közössége október 6-án, a nemzeti gyásznapon az aradi vértanúkra emlékezett. Az ünnepi műsort Sallai Szilvia tanárnő állította össze. Elhangzottak versek és versrészletek Ady Endre és Petőfi Sándor költeményeiből. A megemlékezés ünnepi hangulatát zenei részletek emelték Bródy János és a Republic együttes dalaiból. A diákok felidézték az 1848/49-es forradalom és szabadságharc dicső napjait, majd leverésének és a megtorlásának eseményeit. Magyarország első miniszterelnökének, Batthyány Lajosnak és az Aradon kivégzett 13 honvéd főtisztnek az emlékére egy szál vörös rózsát helyeztek vázába és gyújtottak mécsest.

 4 okt 6 i megemlekezes kicsi    5 okt 6 i megemlekezes kicsi


KIRÁNDULÁS SZENT MÁRTON HEGYÉRE - 2022. 09.21.

Ma már kevesen tudják, ha Pannonhalmára utaznak, akkor tulajdonképpen Győrszentmártonra utaznak, ugyanis a településnek 1965-ig ez volt a neve.

A kollégium, idei hagyományos őszi kirándulásának úti céljául a Szent Márton hegyén épült Pannonhalmi Bencés Főapátságot, a Pannonhalmi Tájvédelmi Körzetet és Radnóti Miklós emlékhelyének felkeresését tűzte ki.

Kora délelőtti érkezésünket gyalogtúrával kezdtük: Szent István szobra, Millenniumi Kápolna, Boldog-Mór kilátó, lombkorona tanösvény, Boldogasszony kápolna majd elsétálva az apátsági pincészet mellett leereszkedtünk a gyógynövény kertészethez és a biomassza fűtőműhöz. A helyszínen vezetést kértünk, így megismerkedhettünk ezzel a zöld energiát termelő modern technológiával is.

Ezután sétáltunk fel az UNESCO világörökségi helyszínre, a Pannonhalmi Főapátság épületéhez, melynek a 996-ban alapított falai között létesült az első magyarországi iskola.

Megtekintettük a román kori bazilikát és altemplomot, a gótikus kerengőt, a klasszicista könyvtárat, a kincstárat, gyönyörködtünk a kilátóteraszról a sokorói panorámában, majd az apátsági ösvényen búcsúztunk el a hegytől.

Befejező úti célunk a városban található Radnóti Miklós (1909-1944) emlékhely volt, melyet 1983-ban az egykori téglagyár meddő medencéjében egy rekonstruált téglaégető-kemencében alakítottak ki. E hely rejti a Radnóti Miklóst ábrázoló szobrot. Alkotója Meszlényi János szobrászművész. Itt közösen olvastuk fel a költő Nem tudhatom c. versét, ezzel emlékezve a tragikus sorsú poétára.

Ezután hazafelé vettük az irányt hálásan gondolva a csodálatos időjárásra, a természeti környezetre, a bencések 1026 éves működésére. Köszönjük, Pannonhalma!

Simon Zsuzsanna      

  1. Koll i kirándulás kicsi     4 Koll i kirándulás kicsi

       6 Koll i kirándulás kicsi        8 Koll i kirándulás kicsi


MEGEMLÉKEZÉS KOSSUTH LAJOS SZÜLETÉSÉNEK 220. ÉVFORDULÓJÁRÓL 
2022. 09. 19.

A kollégium ezen a napon kiállítással egybekötött előadással tisztelgett az intézmény névadója születésének 220. évfordulója előtt. Simon Zsuzsanna tanárnő amellett, hogy ismertette Kossuth Lajosnak, a magyar történelem egyik legnagyobb formátumú politikusának, az 1848/49-es szabadságharc vezéralakjának, a nemzeti szuverenitás és a polgári átalakulás legnagyobb harcosának életútját, felidézte városunk és iskolánk kötődését Kossuth személyéhez.

A diákok megtekinthették a kiállított műveket, kiadványokat Kossuth életéről és munkásságáról, kiválaszthatták a számukra legtöbbet jelentő idézetet a politikus, államférfi emberi viszonyokról, társadalmi jelenségekről szóló gondolatai közül.

Kossuth idézetek


MOSON MEGYEI TÁRLAT - 2022. 09. 06.

Évtizedes múltra tekint vissza a Moson Megyei Tárlat, amelyen a Mosonmagyaróváron és térségében élő, valamint az innen elszármazott alkotók mutathatják be alkotásaikat. Idén is egy városfelfedező sétával összekapcsolva tekintették meg a kollégium diákjai az első héten a kiállítást és a város nevezetes középületeit, tereit.

    Zsuzsával 2022.09.06 kicsi



TANÉVNYITÓ - 2022. 08. 31.

A 2022/23. tanév kollégiumi tanévnyitóját 2022. augusztus 31-én tartottuk. A kollégium szinte telt házzal működik ebben a tanévben; négy városi középiskola 47 tanulója nyert felvételt az intézménybe. A kézilabdás lányok már július 20-a óta itt élnek, ők ugyanis júliusban és augusztusban itt edzőtáboroztak.

A nyár folyamán három tanulói hálószobával bővült a férőhelyek száma, ill. további két szobát felújított a Mosonmagyaróvári Kézilabda Club. Örömmel vettük birtokba a megújult földszinti mosdót is.

A tanévnyitó ünnepségen az igazgatónő köszöntőjét követően elbúcsúztattuk Morvainé Hipszki Erika tanárnőt, aki szeptembertől a gimnáziumban rajz és vizuális kultúra tantárgyat tanít, és megismerkedhettek diákjaink Sallai Szilvia tanárnővel, aki idén kezdi meg kollégiumi nevelőtanári munkáját. Bognár Róbert, az MKC utánpótlás szakmai vezetője és az ifjúsági csapat edzője köszöntötte még a sportoló kollégistákat. Értékeltük az elmúlt tanévet, s a legeredményesebb tanulók könyvjutalomban részesültek. Simon Zsuzsanna tanárnő az új kollégistáknak tartott tájékoztatót a kollégiumi életről, annak legfontosabb szabályairól.

A tanévnyitót szülői értekezlet követte. A szülők megválasztották a szülői választmány elnökségének új tagjait Huszárné Bak Annamária és Bea László személyében.

  Kollégiumi tanévnyitó 2022 23 2 kicsi



KOLLÉGIUMI BALLAGÁS - 2022. 04. 20.

Ünneplőbe öltöztünk, feldíszítettük a kollégium tanulószobáját, hogy méltó körülmények között búcsúzhassunk a tíz végzős kollégista tanulótól. A ballagási ünnepségünk hagyományos elemei mellett, mint az igazgatói köszöntő, a közös élmények és emlékek felidézése diaképes vetítés keretében és az ajándékkönyvek átadása, a műsor legmeghatóbb része az volt, amikor az alsóbb évfolyamok tanulói Boldog Teréz anya "Himnusz az élethez" c. versének egy-egy sorával búcsúztak a végzősöktől. Az ünnepi műsor szereplői voltak: Bogdán Gréta és Foszler Dániel. Az ünnepséget követően a kollégium épülete előtt közös kép készült a ballagókról és nevelőtanáraikról, majd a kollégium ebédlőjében ünnepi vacsora zárta az estét.

Kollégiumi ballagás 2022 egy kép a honlapra



KÖLTÉSZET NAPJA - 2022. 04. 11.

„Amíg éltetsz: szolgállak.”

Rendhagyó költészet napi ünnepséget szervezett a mosonmagyaróvári középiskolai kollégium 2022. április 11-én.Nády Mária költőnő tiszteletére rendezett kiállítást köteteiből, verseiből, írásaiból, s fogadta ismerőseit, barátait is költői estjére valamint ötödik, Csöndszárnyam keresztjén c. kötetének bemutatójára.

A bemutatkozás, a család, a  városhoz fűződő szeretet, a képzőművészet,  az  irodalom, a költészet iránti tisztelet és elmélyült  érdeklődést  kifejező gondolatok után a költőnő a hallgatóságot beavatta első verse ihletett születésébe is.

A rendezvényen a költő mellett kollégista diákok is olvastak fel verseiből, melyekhez képeket, illusztrációkat  vetítettek illetve zenét hallgattak.

A Száz éve született József Attila - Számon tartanak – c. verséhez Rudnyákné Németh Csilla képzőművész  készített digitális képet, a Petőfi szelleméhez c. verséhez pedig Morvainé Hipszki Erika tanárnő festett egy portrét,  A bennem élő Petőfi címmel. Fotókat készített Tóth Balázs és Szalai Zsolt kollégisták.

Az est a köszönet virágjainak átadásával, Nády Mária köteteinek dedikálásával, baráti beszélgetéssel, csoportképek készítésével ért véget.





MEGÉRKEZETT A MIKULÁS

A Kollégiumi Diákbizottság lelkesen készítette elő a Mikulás fogadását. A kollégisták verssel és zeneszóval várták december 6-án este a Mikulás érkezését. Az ünnepi hangulatot emelték a Foszler Dani által tangóharmónikán előadott művek. A jószívű Mikulás mindenkinek hozott csomagot. A gyengeségek számonkérését szigorú krampuszaira bízta.

  Koll-i_mikulás_2021_1.jpg     Koll i mikulás 2021 3


EGÉSZSÉGNAP A KOLLÉGIUMBAN

Minden évben, októberben rendezzük meg egészségnapunkat, melynek célja a fiatalok egészségfejlesztése, valamint az egészségtudatos életmód kialakítása.

Az egészségnap fő szervezője Morvainé Hipszki Erika egészségfejlesztés-tanár volt, akinek irányítása alatt a diákönkormányzat tagjai és a kollégium lakói ízletes, tápláló és egészséges ételeket készítettek, a tankerületi támogatásnak, valamint az Óvártej Zrt. és a Darnó-Hús adományainak köszönhetően.

Az egész délutánt kitöltő program keretében előadást tartott Farkas Eszter, a Család-és Gyermekjóléti Központ Mosonmagyaróvár munkatársa, iskolai szociális segítő Lelki egészség címmel, valamint Pápai Gyula őrnagy, a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság bűnmegelőzési főelőadója Szenvedélybetegségek és következményeik címmel.

A vacsoraidő közeledtével előkerültek a kollégium konyhájából azok az ízletes és egészséges ételek, melyeket Bogdán Gréta, a Glück-iskola másodéves szakács szakos diákja, valamint Zsigmond Dorka, a diákönkormányzat elnöke készítettek Morvainé Hipszki Erika tanárnő vezetésével. A kollégista tanulók élvezettel fogyasztották a számukra sokszor ismeretlen ételeket, melyekről a jelenlevő nevelőtanárok adtak nekik bővebb tájékoztatást, felvilágosítva őket ezen húsok, sajtok, halak, saláták és gyümölcsök egészségre gyakorolt hatásairól.

Összességében egy jó hangulatú, tanulságokban és élményekben gazdag projektnapban volt részük a kollégium tanulóinak.

Eg nap1 kicsi  Eg nap2 kicsi


KOLLÉGIUMI KIRÁNDULÁS FERTŐDRE ÉS SOPRONBA

2021. szeptember 22-én tartotta meg a kollégium hagyományos évi kirándulását. Idén a barokk pompájáról híres Esterházy-kastélyt látogatták meg Fertődön, majd Sopron természeti, építészeti és történelmi nevezetességeit tekintették meg. Sétát tettek a Soproni Parkerdőben, ahol az ágfalvi csata (1921. szeptember 8.) emlékművénél ismertetőt hallgattak meg Sopron Trianon 100 történelmi évfordulójáról, a soproni 1921. december 14-16. népszavazás jelentőségéről, miszerint Sopron és további nyolc település a Magyarországhoz való tartozást választotta Ausztria helyett.  Ekkor  lett  Sopron Civitas  Fidelessima vagyis a Leghűségesebb Város. A diákok megtekintették még az erdő Trianon 100 emlékparkját is, majd felmentek a Károly-kilátóba,  ahonnan  az   egész tájat belátták  és  a környező földrajzi egységeket beazonosították. Leérve a Löverekből,  sétát tettek a történelmi belvárosban, megtekintették a „Hűség 100”  népszavazás Sopronban és környékén c. szabadtéri kiállítást, a Fő teret, a Kecske-templomot, felmentek a Tűztoronyba, megnézték a kőtárat, majd szabadidőt kaptak étkezésre, ajándéktárgyak vásárlására. Az utazás, a programok a hideg, szeles, esős idő ellenére jól sikerültek, a kiránduláson részt vett harminchárom kollégista és tanáraik sok, szép emlékkel, fotókkal tértek haza.


KOLLÉGIUMI ELHELYEZÉS - JELENTKEZÉS - FELVÉTEL 2021/2022

Kedves Szülők! Kedves Leendő Kollégisták!

A 2021/2022-es tanévre a kezdő évfolyam tanulói a kollégiumi jelentkezési lapot abban a középiskolában adhatják le, amelyikbe felvételt nyertek. Erre lehetőség a személyes beiratkozás napján lesz. Ezen a napon (2021. jún. 22-24. között)  egy-egy kollégiumi nevelőtanár várja az érdeklődőket a város középiskoláiban. Ha az online jelentkezést választják, akkor a kitöltött és aláírt jelentkezési lapot megküldhetik a kollégium címére postai úton vagy e-mail-ben  szkennelt formában 2021. június 25-ig. 

A kollégiumi jelentkezési lap letölthető a Nyomtatványok menüpontból.

Megemlékezés a nemzeti összetartozás napja alkalmából 

2021. június 2-án a kollégium tanulói és nevelőtestülete az emléknappal kapcsolatban álló városi helyszínek, így az óvári temető, az I. világháborús emlékmű, az első óvári trianoni emlékmű helyszíne és az evangélikus templom melletti Trianon kereszt felkeresésével és a helyszíneken tartott ismertetők segítségével kapott képet az egykori eseményekről és azok későbbi értékeléséről. A megemlékezők, Beregszászi Balázs levéltáros és Simon Zsuzsanna tanárnő konkrét magyaróvári közéleti személyiségek, nyugat-magyarországi felkelők életének bemutatásával tették átélhetővé az egykori eseményeket. 

Nemzeti osszetartozas napja 21.06

KOLLÉGIUMI SPORTNAP 2021

Visszatérve a jelenléti oktatáshoz és a kollégiumba közös sportolással erősítettük a közösséget. Varga Károly tanár úr sorversenye és a kosárlabdázás mindenkit megmozgatott. A program végén megismertük az új sportszoba eszközeit.



Kedves Végzős Kollégisták!


Sikeres tanévzárásotok alkalmából szeretettel köszöntelek benneteket!
Érettségi, ill. záróvizsgáitokhoz sok sikert kívánok a kollégium nevelőtestülete és diáksága nevében!
A jelenléti oktatás megkezdését követően és a vizsgáitok befejezése után várunk benneteket a kollégiumban egy búcsúztató ünnepségre!

Veres Mária
intzéményvezető

MegcéloznialegszebbálmotKomolyanvenniavilágot

Tisztelt Szülők, kedves Támogatóink!

Ha Önök is egyetértenek iskolai közösségünk céljaival, akkor tisztelettel kérjük, hogy személyi jövedelemadójuk 1 %-ával támogassák intézményünk alapítványát.

Alapítványunk neve:

Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumért Közhasznú Alapítvány

Az alapítvány célja a Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumban végzett középfokú oktató-nevelő munka támogatása.

Kérjük, hogy a „Rendelkező nyilatkozat a befizetett személyi jövedelemadó 1 + 1 %-áról, azaz a „20EGYSZA” nevű nyomtatványon a kedvezményezett adószámához iskolai alapítványunk adószámát írják:

18539611-1-08

A rendelkezést legkésőbb 2021. május 20-áig nyújthatják be az állami adóhatósághoz.

Támogatásukat köszönjük!


Számlainformációk:
Név: Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumért Közhasznú Alapítvány
Bank neve: Nyugat Takarék Szövetkezet
Számlaszám:
59500155-10021392

A diákok, a tanulóközösségek, valamint a diákkörök képviseletét az iskolai diákönkormányzat (IDB) látja el.

Szeptemberben megválasztjuk az osztály diákképviselőit, ill. az iskola diákvezetőségét. A diákönkormányzat munkáját  a nevelőtestület egyetértésével az intézményvezető által megbízott tanár segíti. 

Az iskolai diákönkormányzat szervezeti felépítése:

Minden osztály két fővel képviseli magát az IDB közgyűlésein. A delegált tanulók feladata, hogy tájékoztassák diáktársaikat a diákönkormányzat tevékenységéről, az aktuális feladatokról, képviseljék osztályuk érdekeit, véleményét.

Diákönkormányzati képviselők a 2020/21-es tanévben:

Az IDB elnöke: Novicz Liza 12.A osztály
Az IDB elnökhelyettese: Pék Panka 12.D osztály

A diákönkormányzatot segítő pedagógus: Kiss Ildikó

A tanév első közgyűlésén rendszerint megismerkedünk az IDB Szervezeti és Működési Szabályzatával, továbbá megbeszéljük az adott tanév munkatervét.  Az első tanítási napon minden új osztállyal megismertetjük az IDB tevékenységét.

A tanév során különböző programokat szervezünk a diákok részére, melyek elősegítik a közösség fejlesztését, az osztályok közötti jó viszony erősítését. A munkatervben meghatározott rendszeres programjaink ITT olvashatók.

 

 A könyvtár minden kedden a nagyszünetben(10:25 - 10:40) zárva tart.

A könyvtárunk online katalógusa segítségével megtudható, hogy a keresett könyv megvan-e könyvtárunkban, és éppen kölcsönözhető-e.


Könyves kuckó

Beharangozó

Szeretsz olvasni? Igen? Nem? Ha igen, azért olvasd el, amit írok, ha nem, akkor azért, hátha kedvet kapsz az olvasáshoz, a könyvekhez!

Nagy valószínűséggel mindenki utálja az iskolában azt, hogy le kell adnia a mobilját, az okosóráját, a tabletjét, stb. Számotokra nem lehet könnyű megérteni, hogy miért hoztak ilyen rendelkezést az oktatás irányítói. Viszont ha odafigyelünk arra, ami körülöttünk a nagyvilágban és bennünk, az emberi személyiségben történik, akkor talán megértjük, mi lehetett a motiváció. Utánanézhetünk: mit jelent a digitális bennszülött kifejezés, amit a ti korosztályotokkal kapcsolatban használnak a kutatók, és hogy milyen magatartásminták jellemeznek benneteket. Hogy miért mondják, máshogy van „huzalozva az agyatok”, mint a nálatok idősebbeké. Számok, kutatások bizonyítják, hogy az okostelefon gyakran ugyanolyan függőséget alakít ki, mint a drog vagy alkohol. Hogy a ma generációja vizuális kultúrán, gyors információkon, villódzó képeken nőtt fel, és hogy számukra a hosszabb ideig tartó koncentráció kínszenvedés, és ezért a tanár ne is bosszankodjon, ha 15 perc után már nem tudja lekötni a tanulók figyelmét. Kikről beszélünk? Rólunk, rólatok. Mi most nézzük azt, aminek örülni lehet! Hogy ez a rendelkezés alkalmat ad arra, hogy újra többször találkozzatok majd a hagyományos könyvvel, a lassú, értő, elmélyült olvasással. Valószínűleg lesz olyan, akinek ez már ismerős élmény, és lesz, akinek ez egészen új dolog.

Ez a rovat többek között azért is született, hogy megmutassa: a hagyományos könyv, a lapozható, forgatható oldalak olyan világot zárnak magukba, amelynek megvan a maga varázsa. És ezt a világot te teremted meg, általad kel életre. Működhet a fantáziád, szárnyalhat a képzeleted, hiszen senki nem szabhatja meg, hogy milyen Romeót, milyen Harry Pottert vagy éppen milyen Kardos Júliát, Katnisst vagy Peetát alkotsz meg a leírások alapján. Ja, hogy te már ezeket ismered? Nem, általában azt ismered, akit a filmrendező, vagy ritkábban a színházi rendező elképzelt magának. Gyakran észre sem veszed, hogy mások gondolkoznak helyetted, másvalakinek a világában vagy otthonos. Hogy hol van a tiéd? Azt csak akkor tudod meg, ha magad is elolvasod az írott műveket, és kialakítod a saját elképzeléseidet, ha mérlegre teszed a szereplőket és megvizsgálod a hozzájuk fűződő viszonyodat is. Utálom, és miért is? Rokonszenves, de mi miatt? Izgalmas valami, vagy éppen „hótt” unalmas? Rád van bízva.

Az olvasásban éppen az a jó, hogy bárkinek lehet véleménye arról, amit olvas. Az író és te, ketten vagytok, akik alkottok. Beszélgetni, élményeket és gondolatokat cserélni egy olvasott műről azonban csak úgy lehet, ha te is kialakítottad az olvasás által saját véleményedet.

Mire tudlak biztatni hát? Lépj be az én világomba! Nézd meg, hogy nekem mi jut eszembe egy-egy könyvről, majd olvasd el magad is, hogy beszélgethessünk róla!

Havonta jelentkezem majd egy-egy szubjektív könyvajánlóval, és annak örülnék legjobban, ha egy idő után csatlakoznának mások is, hogy ők is meginvitáljanak a saját könyves világukba.

Szentkuti Károlyné

Daniel Keyes: Virágot Algernonnak

Kedveled a sci-fiket? És mit szólnál egy olyanhoz, amelyet 1966-ban írtak, és amelyről bebizonyosodott, hogy a benne szereplő tudományos-fantasztikus ötlet azóta is napjaink kísérleteinek része. Vagyis korántsem képtelenség. Bár persze nem egészen úgy, és nem egészen azt kutatják a mai tudósok, mint amit valaha a pszichológus-újságíró-író Daniel Keyes megírt.

Az emberi agy működése és az emberi intelligencia ma is az egyik leginkább rejtélyes dolog. Magyarországon évek óta létezik az emberi agykéreg működésével foglalkozó kutatócsoport, amelynek szenzációs felfedezésekkel sikerült gazdagítania a világot. Világhírű agykutatónk, dr. Freund Tamás és társai írták le, hogy milyen fontos szerepe van a tanulásban, a kreativitásban az emberi érzelmeknek, a belső motivációnak. Vagy mit szóljunk ahhoz a hírhez, amelyet Elon Musk, a különc milliárdos osztott meg ez év augusztusában: beültettek egy mikrochipet egy emberi agyba; a páciens már lábadozik a műtét után. Elon Musk célja az emberi agy és a mesterséges intelligencia összekapcsolása.

Ez foglalkoztatta 1960 körül az akkoriban képregény írásból élő Keyest is. Az ötlet, amelyben egy tanulási nehézségekkel küzdő fiatal férfit megműtenek azért, hogy javítsák szellemi képességeit, először novella formában öltött testet. Később terebélyesedett regénnyé.

A főhős, Charlie Gordon a szellemileg visszamaradt felnőtt tanulók közül – fiatal tanítónője szerint - a legmotiváltabb. Ezért választják ki a kísérletre, amelynek során egy fehér egérrel, Algernonnal kell versenyeznie. A regény a férfi szellemi-lelki fejlődését követi végig úgy, hogy Charlie előmeneteli jelentéseit mutatja be. Ezek a beszámolók adják a regény szerkezetét, mintha egy modern levélregényt olvasnánk. Hasonlít a levélregényre abban is, hogy az írónak elsősorban a belső világ ábrázolása a fontos.

Vajon sikerül-e Charlie-ból, a pékségben dolgozó fiúból, aki folyton tréfák céltáblája bugyuta viselkedése miatt, zsenit nevelni egy operáció után? Megváltozik-e a személyisége valakinek azáltal, hogy először csak átlagos intelligenciájú, majd később a tudósoknál is sokkal okosabb lesz? Az érzelmi fejlődése követi-e tudása bővülését? Nem marad-e belül éppoly éretlen személyiség, mint valaha volt 8 éves korában, ahol megrekedt az őt ért keserű élmények hatására?

A regény persze nemcsak amiatt érdekes, ahogy a rokonszenves fiatalember sorsát bemutatja, hanem azért is, mert olyan etikai kérdéseket is fölvet, amelyek ma is rendkívül aktuálisak. Játszhat-e istent az ember? Hol húzódik a határa az engedélyezett emberkísérleteknek? Meddig avatkozhat be a tudóstársadalom, bármely jó szándékkal, az emberi életbe?

Hasonló kérdéseket egy jóval korábban írt regény is boncolgatott. Mary Shelley Frankenstein című írása a romantika korában született. A főhős ott egy orvos, aki holttestek darabjaiból alkotja meg teremtményét, ez a lény aztán magánya és szeretet nélküli élete miatt szörnnyé válik.

Vajon milyenné leszünk mi néhány évtized, évszázad múlva? Lesz-e még ember a mai értelemben? Elon Musk ugyanis azzal érvel saját kísérletei mellett, hogy a mesterséges intelligencia le fogja győzni az embert, ha az nem lép időben. Igaz lehet ez? Érdemes elgondolkodni mindezen egy jó könyv mellett. A Virágot Algernonnnak éppen alkalmas erre.

Natasha Solomons: A Tyneford-ház

Mindig érdekelt, hogy egy regényben mennyi a valóság és mennyi az írói fantázia. Ezért szívesen böngészem át, ha az író megjegyzéseket fűz saját művéhez, ill. beszámol arról, hogy mi inspirálta a regénye megírására. De meghökkentő volt arról olvasnom, hogy a 2. világháború idején egy falu lakói a templom kapujára írt üzenetben kérik meg a házaikat elrekviráló katonákat, hogy bánjanak szépen a tulajdonaikkkal, addig is, míg ők visszatérhetnek. Naivitás! – gondoltam, háborúban az udvariasság és a jóakarat a legritkább esetben talál viszonzásra. Natasha Solomonst azonban ez a felirat késztette töprengésre, és teremtett köré regényt.

A műben megjelenő másik élmény már saját családjának történetéből fakad. Egy elkényeztetett és szeleburdi fiatal bécsi lány találkozik a valósággal: zsidóként el kell hagynia szülőföldjét és családját, hogy Angliában, egy nemesi kúriában szobalányként vízumhoz és így menedékhez juthasson. „Babszem” - ahogy opera-énekesnő édesanyja és regényíró apja becézi -, védett és kellemes életéből egy teljesen másfajta környezetbe kerül. Nemcsak a kemény munka lesz újdonság számára, hanem a tengerparti zord táj, a szigorú angol hagyományok és a teljes mértékben megváltozott társadalmi helyzete is. Kezdetben gyerekesen lázad, azután egyre inkább felfogja helyzetének súlyát.

Az írónő nemcsak a vidéki tájat, annak lakóit és az angol arisztokrácia életmódját ábrázolja atmoszférateremtő erővel, hanem finom érzékenységgel rajzolja meg a főhős, Elise Landau alakját is. Azt a folyamatot állítja középpontba, ahogy a tapasztalatlan, naiv és éretlen csitriből másokért is áldozatot hozni kész, felnőtt nő válik. A regény az ő regénye, szerelmeinek, keserű csalódásainak, az életét átszövő tragédiáknak a lenyomata. Natasha Solomons mértékkel adagol, nem érezzük művét sem könnyes-csöpögősnek, sem olcsón hatásvadásznak.

Az egész regényen végigvonul a zene motívuma, és ahogy a zenében többféle szólam olvad össze, hogy végül megszülessen a harmónia, így ebben az alkotásban is együtt van a remény és reménytelenség szólama. Elise találkozik a Cambridge-ből hazatérő fiatal Kittel, kapcsolatuk fellazítja az addigi merev hagyományokat, a fiú fittyet hány a szokásjogra, feleségül akarja venni a lányt származása, alárendelt helyzete ellenére. Ám közbeszól a háború…

Az írónő azt is bemutatja, hogy a lányt alkalmazó Mr. Rivers, az angol gentleman mintaképe miként éli meg örököse és egyben udvarháza elvesztését, hogyan változik meg az ő személyisége is; és miként kapaszkodik végül a két, mély szomorúságokat átélt ember egymásba, hogy életben való hitük végül diadalmaskodjon a halálon és pusztuláson.

Szelíd líraiság, humor, elégikus hangulat, irónia, és elnéző szeretet egyszerre van jelen a műben. Remekbe szabottak a mellékalakok is: a házvezetőnő, a komornyik, a falubeli halászok élete reális vonásokkal és emberi esendőségüket bemutató derűvel megrajzolt.

Ha kedved támad tartalmasan eltölteni egy hétvégét, akkor ajánlom figyelmedbe ezt a regényt!

Én azért is kedvelem ezt a művet, mert egyfajta regény a regényről. Elgondolkoztat, hogy léteznek-e párhuzamos valóságok/világok. Az egyes szám, első személyben mesélő Elise (aki végül Alice lesz) többször utal arra, hogy nem egyetlen történet van, hogy ugyanazt más-más módon éljük meg, és az író előjoga, hogy képzelete segítségével átalakítsa a valóságot. Rajta múlik, hogy milyen történet kerekedik ki a keze alól. Sokszor jó lenne hinni, hogy a rekviráló katonákat megállítja egy szelíd hangú kérés! Jó lenne hinni, hogy csak akarnunk kell, és életben maradnak a szeretteink! Jó lenne hinni, hogy az értékek megőrizhetők és áthagyományozhatók még a gyermekeinkre is! De az önáltatás nem vezet sehova. Szembe kell néznünk azzal is, ha az élet nem olyan, amilyennek álmainkban elképzeljük!

Tamási Áron: Jégtörő Mátyás

Gondolkoztál már azon, hogy létezik-e lélekvándorlás? A legtöbben ezt a fogalmat a keleti vallásokból ismerik. A reinkarnáció, vagyis az a hiedelem, hogy a szellem halhatatlan, és valamilyen módon újjászületik, csak másféle formában, más testben, már az ókori görögöknél is megjelent. Nem is gondolnánk rá, de a pogány magyarok ősi hiedelmeiben is létezett.

A kereszténység előtti ősvallásunkról nagyon kevés tudásunk van. Egységes rendszert nem ismerünk. Noha Ipolyi Arnold Magyar mythológia című munkája megpróbálta összegezni mindazt, amit erről tudhatunk, de a mai néprajzkutatók, tudósok Ipolyi állításainak egy részét vitatják. Ám, azt például, hogy kétféle lélek képzete létezett őseinknél, azt nem vitatja senki, hiszen bizonyíték rá a lélegzik (lélek-zik) szavunk is. Azaz lélegzéskor ki-be jár belőlünk a lélek. Amikor pedig megbetegszünk, már csak „hálni jár belénk a lélek.” A szabad lélek mellett azonban elődeink hiedelmeiben létezett olyanfajta lélek is, amely csak a test halálakor hagyja el az embert.

Tamási Áront is foglalkoztatta az ősi hit, illetve mindaz, amit megőrzött belőle a magyar folklór, azaz a népi hagyományok. Az író nevét a legtöbben az Ábel-trilógiából ismerik. Az Erdélyből származó szerző remek mesélőkedvvel van megáldva. Lírai leírásai pedig igazolják azt, hogy az erdélyi nyelv képszerűbb, metaforikusabb, mint az anyaországi. Tamási ízes kiszólásai, tréfás humora, a székely ember „góbéságának”, azaz gyors eszejárásának bemutatása egyedivé teszik stílusát.

Jégtörő Mátyás című regénye 1935-ből való. Egy lélek vándorlását meséli el, de olyan derűvel és könnyedséggel, amely csak az erdélyi író sajátja. A szöveg egyik jellemzője, hogy maga a főhős, a szellem mesél, önmagát ironikus és némi kritikai éllel bemutatva.

Már a kezdet érdekes: a szabad és végtelen térben élő kicsi lélek „játszi és helytelen” viselkedésű. Ezért kapja büntetésül, hogy le kell szállnia a földre. Először egy sovány bolha testét választja szállásul, s innen tájékozódik a földi világ dolgairól. Tanúja lesz, hogy egy fiatal falusi szerelmespár – Mátyás és Márta – miként köt házasságot. Ahogy ők egymásnak esküsznek hűséget, úgy ígéri meg magának a lélek is, hogy földi léte során hozzájuk fog ragaszkodni, az ő szolgálatukra, védelmükre szegődik. A véletlenek hozzák aztán az újabb és újabb fordulatokat az életében. Ahogy a szellem más és más testben születik újjá, úgy ismeri meg a világot is, és észreveszi, hogy a természetben mindennek lelke van. Ám, az ígéretéről sem feledkezik meg! És erre szükség is van, mert Mátyás és Márta bizony ki van téve a különféle veszedelmeknek.

Az új meg új alakot öltő lélek végigkíséri a rokonszenves fiatalok sorsát, elmeséli, hogy kettejük hűsége, kivirágzó szerelme hogyan birkózik meg a nehézségekkel, sőt olykor az ártó szándékokkal is. Miközben a szellem mindent megfigyel, az olvasó is beavatást nyer a falusi szokások és hiedelmek világába.

Megtudhatjuk, hogy miként kell meglesni a falu boszorkányait, hogy tudjuk kikelteni a lidércet, aki rávezet az elásott kincsek nyomára, hogy mit is üzen mennydörgés és villámlás, vagy éppen miért becses a boszorkányoknak a kígyó feje. De azt is, hogy miként áll össze logikus rendszerré a természet örök körforgása és a létezők hierarchiája. Bármilyen alakot öltsön is a szellem, az igazság és a szabadság bajnoka akar lenni.

Az író – mint minden művében – itt is fontos gondolatokat ad főhőse szájába, például arról elmélkedik a vándorló lélek, miként lehet, hogy az ember 70-80 évet is leél a földön, és mégis csak szűk keretek között mozog. Elfeledkezik a „természet dicsőségéről és a csillagok vidámságáról”.

Tamási Áron regénye azzal ér véget, hogy egy új emberi élet születik. És ez ad erőt és reményt. A jó és a rossz küzdelme, mint a népmesékben, azzal zárul, hogy megszületik az ígéret a folytatásra. Mert a jóakarat él, és diadalmaskodni igyekszik minden gonosz és sanda szándékon.

Ha érdekel, hogy miként gondolkodtak elődeink a világról, olvasd el Tamási regényét!

Anthony Doerr: A láthatatlan fény

Mindig is azt gondoltam az iskoláról, hogy ott tanár és diák egyaránt tanul – egymástól. Azaz nem csupán én próbálok tanárként gondolatokat, érzelmeket, ismereteket átadni, hanem jómagam is tanulok a tanítványaimtól. A mostani könyvismertetőm olyan könyvről szól, amelyet két volt diákomtól kaptam ajándékba, ma is hálás vagyok érte.

Anthony Doerr, amerikai novella- és regényíró, kortársunk. Számtalan díjat mondhat magáénak, a legjelentősebb talán éppen e regénnyel elnyert Pulitzer-díja 2015-ből. (Ennek a díjnak magyar vonatkozása is van, Joseph Pulitzer ugyanis Makón született, majd kivándorolt Amerikába, és ott lett neves újságíró, szerkesztő és lapkiadó. Az általa alapított díj az amerikai újságírók és írók egyik legrangosabb kitüntetésének számít.)

A láthatatlan fény nagy egységei dátumokkal jelöltek, az első ilyen 1944. augusztus 7. Ez a nap, amikor amerikai pilóták szőnyegbombázással igyekeznek elpusztítani egy németek által 4 éve megszállt területet egy francia kisvárosban, Saint-Malóban. Ez persze nem megy másként, mint úgy, hogy a városkát magát is lerombolják. A város civil lakosságát röplapokkal előre figyelmeztetik, hogy hagyják el a várost, meneküljenek nyílt térre. A regény egyik főhőse, egy 17 éves fiatal lány, azonban világtalan. Egyedül van néhai nagyapja házában, mert apja eltűnt, bácsikáját pedig börtönbe zárták előző nap. Őt várja haza, és mit sem tud arról, hogy mi szerepel a ledobált röplapokon, mint ahogy arról sem, hogy mi történt rokonaival. Félelmében az apja által rábízott kincset szorongatja, egy könnycsepp alakú kék drágakövet, amelyet a német megszállók is szeretnének megszerezni.

Saint-Malo városkájában, egy légós pincében van a regény másik főhőse is, egy 18 éves német fiú, Werner Pfennig. Ő híradós-rádiós, az a dolga, hogy felfedezze és társaival megsemmisítse a francia ellenállás titkos rádióadóit. És megindul a város bombázása, majd a légvédelmi ágyúk válasza…

A következők fejezetekben visszarepülünk az időben. Marie-Laure megvakulásának kezdetéig, illetve az árvaházban lakó Werner gyermekkorába. A két fiatal sorsát párhuzamosan mutatja be az író. A vak kislányt természettudományi múzeumban dolgozó apja arra kívánja ösztönözni, hogy az általa épített makettek alapján tanuljon meg egyedül közlekedni Párizsban, majd a tengerparti kisvárosban is. Braille-írással készült könyveket hoz lányának, hogy olvashasson, és furfangos dobozokat, amelyek kinyitásának rejtélyét Marie-Lauré-nak meg kell fejtenie. Egy ilyen dobozkába és a városmakettbe rejti később apja a múzeum legféltettebb kincsét, hogy megóvja az idegen megszállóktól. A lány kedvenc könyvei Jules Verne művei lesznek, köztük a Némo kapitány. Ez a könyv mindörökre meghatározza életét, mint ahogy az is, hogy megismeri egy rádióadó működtetésének titkát.

Werner egy németországi lepusztult bányavidéken él, és más árvaházbeli gyerekekkel együtt náci ideológián nevelődik az általa megjavított drága kincset, a szemétből guberált rádiót hallgatva. De a fiút sokkal jobban érdekli a tudomány világa. És húgával együtt egy francia professzor előadásaiért rajong, ezt azonban mindenki előtt el kell titkolniuk. Werner emberségét az elzászi származású Frau Elenától tanulja, aki az árvaházban gondjukat viseli. Általa ismeri meg a francia nyelvet is. Műszaki zsenijét természetesen ki akarja használni a hatalom. Egy katonai kiképzőtáborba kerül, hiába kiskamasz még. Életét innentől kétféle érzelem alakítja: egyrészt meg akar felelni a náci tábor elvárásainak, hiszen csak így van lehetősége tanulni, másrészt lelkiismerete tiltakozik a brutalitások, az embertelenség ellen, amelyet a kiképzés során igyekeznek beléjük oltani.

Doerr egyidejűleg számol be szinte szikár, tárgyszerű mondatokban a hétköznapi élet tényeiről, és költői leírásokban arról, hogyan élik meg a gyerekek a tudomány, a fizika, a fény vagy éppen a tengeri utazás, a kalandok csodáját. Különös az is, hogy az író rendkívül rövid fejezeteket alkot, így dinamikusnak, mozgalmasnak érezzük a cselekménybonyolítást. Az idővel való játék, a múlt és a jelen világának váltogatása, a párhuzamos sorsok váltásai éppoly érdekessé teszik a regény szerkezetét, mint amilyen különleges szerkezetűek Marie-Laure apjának jól megtervezett dobozai. Az apró, mozaikszerű elemek adják ki végül az egészet, a második világháború világát, ahogy azt két kamasz látja. Megértjük a fény metaforáját is, ez a motívum végigvonul a regényen.

Hogyan fonódik össze a két főhős sorsa? Mi történik a két fiatallal, mi az értékes gyémánttal? Vajon fog-e az átok, amelyet a vak lány még hatévesen hallott egy öreg teremőrtől a természettudományi múzeumban, és amelytől egész életében rettegett? Elpusztul-e a ház, amelyben Marie-Laure nagyapja valaha azokat a tudományos-ismeretterjesztő előadásokat hanglemezre mondta? Lehet-e élet és jövő ott, ahol katonai megszálló és áldozat találkozik? A háborús uszítás az erősebb, vagy a kultúra, a művészet, a tudomány varázslata? Szabadon dönthet-e az ember a sorsáról egy parancsuralmi rendszerben? Vajon az átélt traumák nyoma kitörölhető-e a személyiségből? Feloldható-e a bűntudat? Begyógyulnak-e a lelki sérülések? Korunk pszichológiája éppen azt tanítja, hogy mindazon élmények, amelyeket a történelmi kataklizmák (azaz a nagyarányú, pusztító társadalmi fordulatok) által él meg az ember - nemzedékek lelkébe ívódnak.

Doerr regénye, amelynek cselekménye 1934-től 2014-ig ível, ezeket a kérdéseket feszegeti. Nem könnyű olvasmány, de mélyen megrendítő és elgondolkodtató, ezért ajánlom mindenki figyelmébe!

Rejtő Jenő: A szőke ciklon

Azt olvastam, hogy az európai emberek számára a legutáltabb hónap a január. Azon ugyan vitatkoznak, hogy melyik nap vívja ki a legnegatívabb jelzőt, de hogy az év legkevésbé örömteli napja január második felében van, azt senki sem kérdőjelezi meg. Elmúltak az ünnepek, nincs mit várni, hosszú és lehangoló a tél s a hideg, ami előttünk van. A pszichológiában már komoly irodalma van annak, hogy miként kell túlélni ezt az időszakot.

„Rosszkedvünk telében” éppen ezért választottam e havi ajánlóként egy vidám és könnyed regényt.

Az 1905-ben született Rejtő Jenőről méltatlanul feledkeztünk meg. Időről-időre ugyan elkövetkezik valamifajta reneszánsza könyveinek, hogy azután a kiadók és a szerkesztők ismét a feledés homályába hagyják süllyedni az író műveit. A szerző neve valószínűleg azoknak ismerős, akik velem egyidősek, vagy esetleg még nálam is idősebbek. Könyvesboltban kevésbé, inkább csak antikváriumokban, könyvtárakban találunk rá regényeire. Műveit többféle írói álnéven írta. Legismertebb ezek közül a P. Howard, ezen a néven főleg idegenlégiós kalandregényei jelentek meg.

Hegedűs Géza irodalomtörténész A magyar irodalom arcképcsarnoka című művében rendkívül szellemes paradoxonnal fogalmaz: „Még arra sem becsülték, hogy legalább lebecsüljék.”

Rejtő élete cseppet sem volt mulatságos: színészettel, újságírással, bokszolással, és – nagyon gyakran – alkalmi munkákkal kereste kenyerét. Becsavarogta fél Európát, állítólag maga is járt az idegenlégióban is, hazatérése után lett ismert író, de hivatalosan elismert sohasem. A pénzzel nem tudott bánni, állandó lakása sem volt, általában a Japán kávéházban dolgozott. Munkaszolgálat közben halt meg, megfagyott, betegen és éhezve alig 37 évesen. Nemcsak regényeket, hanem kabaréjeleneteket, filmötleteket, színdarabokat is írt. Gyakran „négermunkaként”, mert zsidó származása miatt nem jelenhetett meg neve. A 2000-es években ismét rendkívül népszerű lett, míg aztán mára újra kezdi elfelejteni - vagy meg sem ismerkedik vele - a fiatalabb generáció.

A Rejtő-jelenségről, arról tudniillik, hogy mi sikerének titka, számtalan leírás született. És mindenki ugyanazt a megfejtést adja: sajátos humora, ez a groteszk, mégis nagyon emberi nevettető képesség. Nem véletlenül becsülte és támogatta életében Karinthy Frigyes! Aki valaha olvasta könyveit, azzal Rejtő (alias P. Howard) alakjai együtt élnek: Piszkos Fred, Fülig Jimmy, Troppauer Hümér, Vanek úr…

Jómagam arra emlékszem, hogy bátyám hangosan kacag olvasás közben. Mivel én még legfeljebb a szótagolásig jutottam, irigykedve figyeltem, és rögtön elhatároztam, hogy ha megtanulok igazán olvasni, én is elolvasom azt, amin ő most olyan jóízűen mulat.

Az 1939-ből való A szőke ciklon című regénye visszatükrözi Rejtő sajátos humorát. A mű egyszerre romantikus regény, kalandregény, krimi, kémregény és mindezek paródiája. Éppen ezért nem lehet egyetlen sorát sem komolyan venni. Cselekményének lényegét az adja, hogy egy a való életben teljesen járatlan, de rendkívül csinos és jószívű lány, aki szegényen él édesanyjával, megörököl egy hatalmas gyémántot. Míg jogos örökségét keresi, összeakad egy álomkórkutató tudóssal, aki ember- és nőgyűlölő hírében áll. Lord Bannister konzervatív viselkedése, hagyománytisztelete teljesen ellentétben áll mindazzal, amit Evelyn képvisel, aki valódi ciklonként söpör végig a tudós életén. Hiszen hol rablógyilkosok elől menekül, hol egy érdekes családi tragédia kellős közepébe csöppen. Egy biztos: mindig veszélyben az élete, és mindig új és új kalandoknak és kihívásoknak kell megfelelnie. Az eseményeket bonyolítja egy ügybuzgó fiatalember, aki Evelynbe szerelmes, de a Rejtő egy újságíró-riporter figurát is kitalál, hogy a cselekmény még kacifántosabb legyen.

Maga a történet számos mulatságos és váratlan fordulatot tartogat, ám Rejtő humora mégis elsősorban nyelvi. A regény 10 fejezetből áll, s ezek élén fejezetelőzetesekben foglalja össze az író az egység lényegét. Például imígyen: „Mr. Bradford föllel issza a kávét, azonban gondosan leszűri a tanulságot. Így megtudjuk, hogy életünk voltaképpen milyen.” Befejezésképpen hadd idézzem ezt a rejtői örökbecsűt:

„ Az életünk olyan, mint egy nyári ruha mellénye, rövid és céltalan.”

De éppen azért, mert januárban különösen hajlunk rá, hogy higgyünk Mr. Bradford igazságában, kell a derű, a nevetés, hogy ezt a keserű igazságot némiképpen feloldjuk.